Stormarknader blåser sina kunder
Att matkostnaderna har gått upp är vi alla medvetna om, men att varuhusen samtidigt passat på att öka sina marginaler är inte lika känt.
I Storbritannien har stormarkandernas varukostnader ökat med 11,4 procent de senaste året. Samtidigt har de höjt priserna för konsumenterna med 12,4 procent. Detta gör att en familj som i lägger 100 pund i veckan på mat fått se 640 pund mer försvinna per år från matkontot.
Cirka 52 pund, eller 676 kronor, tar stormarknaderna ut i extra vinst.
Läs artikel (Obs, på engelska)
I Storbritannien har stormarkandernas varukostnader ökat med 11,4 procent de senaste året. Samtidigt har de höjt priserna för konsumenterna med 12,4 procent. Detta gör att en familj som i lägger 100 pund i veckan på mat fått se 640 pund mer försvinna per år från matkontot.
Cirka 52 pund, eller 676 kronor, tar stormarknaderna ut i extra vinst.
Läs artikel (Obs, på engelska)
Kommentarer
Trackback