Detta meningslösa våld

Läste precis på SVT-text om en ung kvinna från Södertälje som knivmördats på öppen gata.

Detta meningslösa våld som aldrig tar slut. Vad beror det på, varför kan vi inte stoppa det?

Vilka mekanismer i en människa är det som gör att han/hon får för sig att ta en annan människas liv? Vad är det som gör att alla spärrar släpper och en människa tar en kniv, går ut i natten och kör den rätt igenom en annan människa? Jag förstår det inte, men jag önskar att jag gjorde det. Det skulle göra världen lite enklare att leva, lite mer uthärdlig.

En tanke och omtanke går här och nu ut från mig till alla er som förlorat någon i detta meningslösa våld. Den kanske inte hjälper, men jag tänker på er i alla fall.

Nu ger jag mig ut i skogen. Där har jag en stubbe, en halv mil bort från stigar och andra vägar. Ibland ser jag en älg som förirrat sig bort från de invanda stigarna. Oftast hörs ljudet av fåglar. Där finns stillheten, där är lätt att finna ro.

Ibland är denna värld så jävla otrevlig att jag inte vill vara en del av den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt