Och jag som trodde att västvärlden var fri

Tydligen får man i revolutionens, liberalismens och frihetens Frankrike inte längre tycka och klä sig som man vill. Enligt SvD har en kvinna nekats medborgarskap på grund av att hon bär burka.

Jag kan tycka vad jag vill om burka och kvinnoförtryck. Men att gå så långt att använda detta i argumentation för att inte ge någon medborgarskap är befängt. Herregud, var ska vi då sätta gränserna? Är en psyksjuk värdig ett medborgarskap i Frankrike. Tror väl knappast att en psykiskt sjuk människa kan anpassa sig till franska normer.

Får man bära polkagrisrandig kostym? Rosa träningsoverall? Får man som fransk medborgare vara homosexuell? Det strider ju direkt mot den katolska tron.

Jag kan som fritänkande och öppen svensk förkasta det kvinnoförtryck som denna kvinna lever under, men jag kan aldrig tvinga henne att leva på något annat sätt.

Hade hon istället för att vara en burkaklädd kvinna varit en strippdansös och nymfoman klädd i enbart string under intervjuerna i medborgarskapsutredningen hade hon fått sitt franska pass direkt. Frågan är om en naken, knarkande och strippande kvinna är en bättre kvinna än en brukaklädd. Tydligen är det så i Frankrike.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt