På tåg mellan Kalmar och Malmö - var du med?

Åkte tåg mellan Kalmar och Malmö idag. Det började med att tågvärdinnan förklarade att "i den tysta avdelningen så är bara avstängda mobiltelefoner och låga samtal välkomna". Lite moloken lyfte jag rumpan från stolen och gick ut och satte mig på andra sidan plastdörren.

Jag är ju varken en avstängd mobiltelefon eller ett låtmält samtal så jag fick alltså inte sitta bland de andra telefonerna där inne. Var dock förvånad över antalet telefoner om faktiskt var med på tåget.

Det hela fortsatte i Hovmantorp där det förkunnades att vi skulle vänta på ett tåg som skulle ankomma sju minuter över fem vilket naturligtvis var oerhört imponerande med tanke på att det var vår avgångstid från Kalmar. Detta rättades sedemera till sju minuter över sex då tåget mycket riktigt lämnade Hovmantorp. SJ:s förseningar är som bekant alltid i tid.

Att bli stående i Hovmantorp hör till vanligheterna för vana tågresenärer på sträckan Kalmar-Malmö och för min del spelar det inte så stor roll. Tåget har alltid några minuter över i Alvesta och för min del tittar jag precis lika gärna ut över en sjö i Hovmantorp som i Alvesta.

Väl i denna metropol blev tåget dock stående. Vi väntade och väntade. Sedan plingade det till i högtalar systemet och en röst förkunnade att "anledningen till att vi nu står stilla här i Alvesta är att vi förtillfället inte har någon lokförare. Men vi kommer få en inom kort." Tydligen hade ingen berättat för den käre lokföraren att tåget skulle fortsätta till Malmö.

Till slut kom vi dock iväg och tågvärdinnan började gå i gångarna. "Nypåstigna," frågade hon högt för att väcka uppmärksamhet hos de nytillkomna passagerarna. "Det skulle väl vara lokföraren då," svarade en äldre gentleman till munterhet från sina medresenärer.

Ja, detta fantastiska tågbolag vi har i landet. Humor, det bjuder de på i alla fall.

---------------------------------------

För övrigt...

... är det rätt imponerande att motståndare till FRA-lagen kallas för nya liberalister med tanke på att Locke och Voltaire skulle vara direkta motståndare till lagen.

... är det än mer imponerande att partier som inte kan hålla sams, inte kan presentera en gemensam politik och inte har presenterat någonting eget sedan valet lik förbaskat går framåt i oppinionsundersökningarna. Var folk verkligen så trötta på ordförande Persson?

... begriper jag inte att folk vågar åka bergodalbanor. Det ser ju direkt livsfarligt ut!

... så hoppas jag att alla som vill ha hårdare regler mot sjuka nu verkligen njuter när de läser om cancersjuka som ska arbeta och whiplashskadade som definitivt måste arbeta. Ni som tycker detta verkar sjukt, skyll inte på Försäkringskassan, de följer bara regler.

... önskar jag er alla en fortsatt trevlig helg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt