Staten är direkt rasistisk!

Det finns tydligen fortfarande en del som inte riktigt begriper sig på den kritik som FRA-lagen fått riktat mot sig.

"Det är inte så att man går igenom och läser alla mejl, utan FRA har sökbegrepp som plockar ut exakt rätt mejl. Det är inte så att om någon skriver "bomb" så blir det träff. Det är bara de mejl som möter sökbegreppen som tas hem för mänsklig läsning, resten passerar."

Så säger vår nye försvarsminister Sten Tolgfors i en intervju med SvD. Vilka dessa sökbegrepp är tror jag nog de flesta kan fundera ut. Mejl som skickas på arabiska kommer definitivt alltid att läsas, mejl till länder i Mellanöstern likaså. De svenska medborgare som har ett namn som får regeringen att tänka på terrorister, till exempel Ibrahim Baylan, kommer definitivt få sin mejl genom gångna. Alltså, det är bara svenskar med arabiskt påbrå som har något att frukta. Vita svennar kan sova lugnt. Som vanligt med andra ord.

I samma intervju påstår han att det inte handlar om en massavlyssning på grund av att inte alla mejl kommer läsas igenom. Och det är här han avslöjar att han inte fattat någonting, i vart fall inte av min kritik.

Jag vet att inte alla mejl kommer läsas igenom. Med stor sannolikhet kommer mina mejl aldrig att gås igenom, även om jag inte direkt har ett svensktklingande namn. FRA har dock möjligheten att göra det. De kan om de vill leta upp strömmar från ett specifikt IP-nummer eller telefonnummer och kolla av det. Om de får riktlinjer från staten att göra så.

Detta har de inte kunnat göra innan eftersom kablarna tillhört bolagen och inte staten. Telenätet var statligt, så det gjorde de vad tusan de ville med. Men nu har kablarna dragits av företag och därför äger företagen dem. Men staten har numera rätt att göra vad de vill.

Tolgfors, jag vet att inte alla mejl kommer läsas, jag är ingen idiot. Vänligen behandla mig inte som en. Jag är emot principen att staten tar sig rätt att kunna göra denna form av intrång i mitt privatliv. Oavsett hur många regler ni omgärdar lagen av så är fortfarande principbeslutet fattat, att staten inte respekterar mitt privatliv.

Ni har givit FRA möjligheten. Och om du inte närmare specifiserar dina "sökbegrepp" så utgår jag ifrån att staten dessutom är direkt rasistisk.

Kommentarer
Postat av: Denzel

@ Mike



Kommentar borttagen. Jag har en maximumgräns på kommentarer på så där 10 000 tecken...:)

2008-07-06 @ 12:56:47
URL: http://misantropisk
Postat av: Mike

Ok då förenklar jag detta lite med ett inlägg.



http://emmatell.blogg.se/2008/july/demokrati-pyttsan.html

2008-07-06 @ 13:40:01
Postat av: Gubben

Tomhylsan kallas han. Allt får sin förklaring så smångingom - även detta epitet.

2008-07-07 @ 16:32:18
URL: http://gubben.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt