En människa är en människa, muslim eller inte.

Vi ser på den muslimska världen. Vad ser vi? Det är en subjektiv fråga. En del ser ett hotfullt, kvinnoförtryckande samhälle. Andra ett tryggt samhälle vilande på gemensamma värderingar. Jag antar att båda är rätt. Beroende på från vilken bergstopp man ser så ter sig sanningen annorlunda.

Jag har problem med länder som Iran där ett brott mot religionen är ett brott som kan ge dödsstraff och fängelse. Jag är emot länder som Saudiarabien där kvinnor fortfarande inte får köra bil. Jag har dock ingenting emot islam. Folk får tro på precis vad de vill, de får leva ut sin tro på vilket sätt de vill, så länge det inte skadar någon eller någon känner sig tvingad att utföra handlingar som denne annars inte vill utföra.

Det finns också en skillnad mellan muslim och muslim, precis som det finns en skillnad mellan kristen och kristen. Jag antar att både jag och Jehovas vittnen räknar oss som kristna. Ändå har min tro väldigt lite med deras tro att göra. Jag skulle själv inte vilja att någon blandade ihop mig med dem.

Precis så är det i den muslimska världen. De islamistiska fundamentalister som extremister i Sverige vill få oss att tro att samtliga muslimer är långt ifrån, så otroligt långt ifrån, en rättvis bild av det muslimska samhället. Det är totalt felaktigt att tro att alla muslimer är terrorister.

Tycker du att den sista meningen är skrattretande, att det är sjävklart så ska du veta att det inte är så. Idag avlyssnar svensk polis och militär i mycket större utrsträckning muslimer än etniska svenskar. Den nya FRA-lagen kommer inrikta sig på muslimer (och ryssar också, tydligen). Detta på grund av att det anses vara större sannolikhet för en muslim att vara terrorist än att en etnisk svensk skulle vara det.

Religös fanatism är förkastligt, mördande i vilket namn som helst är mord. Men tro att samtliga muslimer är fanatiker, att samtliga muslimer är terrorister är idioti. Många av de muslimer som idag lever i Sverige har flytt undan just denna typ av förtryck.

Vi ser på vår omvärld utifrån vår världsuppfattning och tycker att stamsamhällen i Amazonas är primitiva, att afrikaner är fattiga och muslimer terrorister som klär sig i skynken. Jag vet inte hur de ser på oss, men jag tror inte att den bilden de har av mig stämmer överrens med verkligheten. Därför ser jag inte dem som primitva, fattiga eller terrorister utan ser dem som människor. Människor.

Världen hade varit mycket bättre om människor insåg att alla människor är människor och att ens egen världsbild i sanning aldrig är sann.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt