Förlegad kvinnosyn svår att göra uppror mot

Att unga kvinnor tvingas till smärtsam intimkirurgi på grund av sina föräldrars eller släktingars förlegade kvinnosyn är direkt förkastligt. Om det görs av fri vilja, okej. Men att tvingas till det är hemskt!

Det är helt förståligt att unga kvinnor inte vill bli förkastade eller utskämda av sina släktingar. Dessutom ligger tanken på hedersmord inte långt borta. Kan inte mycket om hederskulturen i dessa länder, men jag antar att en bortgift dotter som sedan inte visar sig vara oskuld inte ligger så högt kurs hos hederskrävande idioter. Tack och lov för att inte alla från dessa länder är sådana.

Sanningen är den att jag som svensk kan förkasta detta hur mycket som helst och säga ungefär de sakerna jag skrivit här ovan. Det hjälper inte. Jag som utlänning i dessa sammanhang begriper mig inte på denna kultur och min kritik tas därför inte på allvar.

De som kan och måste göra något åt detta är kvinnorna och männen inom denna kultur. De måste säga att de inte accepterar detta. Kvinnorna måste säga nej till att gifta sig av tradition, med män som tvingas in i samma kultur av sina föräldrar. Annars bryts aldrig mönstret.

Och om mönstret inte kan brytas i Danmark, då ser jag ingen chans till att de kan brytas någon annanstans heller.

Det som är jobbigt med sådana här saker är att ett parti som Sverigedemokraterna kommer plocka än fler röster när det kommer fram att en del av de här operationerna görs med skattepengar.

Kom då bara ihåg att det inte är pengarna som är viktiga i det här sammanhanget. Det är de unga kvinnorna. Och de kommer känna sig tvingade att göra operationen, oavsett var de tvingas göra den. Deras problem och våndor försvinner inte. Det är det som är det riktiga problemet.

Kommentarer
Postat av: Tobias Lindgren

"Det som är jobbigt med sådana här saker är att ett parti som Sverigedemokraterna kommer plocka än fler röster när det kommer fram att en del av de här operationerna görs med skattepengar."



Varför är det jobbigt att det faktiskt finns något parti som vågar ta i dessa frågor och vilja lösa problemen? Jag är övertygad om att sd kommer att ta upp frågan i framtiden i något av de tre landsting där man är representerad. Dansk Folkeparti, sd:s systerparti, har i alla fall tagit upp det i folketinget.

2008-06-26 @ 00:45:25
Postat av: Bloggaren själv

Som vanligt när det gäller anhängare av SD:s politik så tänker man enbart på hur vita svenskar har det och skiter i andra.



Därför är jag inte förvånad om SD kommer kräva att landstingen ej längre får göra denna typ av ingrepp.



Men precis som jag skrev, det hjälper knappast de unga kvinnor som känner sig tvingade till att göra dessa ingrepp. Eller hur?

2008-06-26 @ 09:11:23
URL: http://misantropisk.blogg.se/
Postat av: Tobias Lindgren

"Som vanligt när det gäller anhängare av SD:s politik så tänker man enbart på hur vita svenskar har det och skiter i andra."



Det har du fel. Sd bryr sig inte om hudfärg eller etnicitet utan tror på en öppen svenskhet som bygger på kultur och inte etnicitet. Då är det inte mer än naturligt att ta ställning emot företeelser som drabbar svenska medborgare, vilket Dansk Folkeparti har gjort i Danmark.



Du kan läsa mer om detta här:



http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1223183 (spola 32 minuter)



"Men precis som jag skrev, det hjälper knappast de unga kvinnor som känner sig tvingade till att göra dessa ingrepp. Eller hur?"



Hur menar du att man ska hjälpa dem?

2008-06-26 @ 23:56:08
Postat av: Tobias Lindgren

"DÄR har du fel" menade jag förstås.

2008-06-26 @ 23:56:47
Postat av: Bloggaren

@Tobias Lindgren

Till att börja med behöver inte alla i Sverige ha samma kultur. Men jag antar att vi är oense om detta.



Hur ska man hjälpa dessa utsatta kvinnor? Jag vet inte, men jag är helt säker på att slopande av denna typ av operationer inte hjälper. Det tar inte itu med problemet.



Du skriver att denna företeelse drabbar svenskar. Det håller jag helt med om. De unga flickorna som utsätts för dessa påtryckningar har det mycket svårt och jag är glad att du håller med mig. Därför är jag förvånad över att du inte tror på att hjälpa dessa flickor med att kunna ta sig ur en förkastlig kvinnorsyn.

2008-06-27 @ 20:20:53
URL: http://misantropisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt