Idioti att tvinga folk till massfirande

Började nationaldagen med att springa en halv mil. Inget går upp emot en löptur i strålande solsken för att få igång kroppen. Käkade frukost med flickvännen och satte mig sedan vid datorn för att ta itu med lite jobb som blivit liggande och kolla runt vad som händer i världen.
En hel del människor är upprörda över att vi inte firar nationaldagen ordentligt. Norrmännens fanatiska 17 maj firande nämns alltid. Några menar att svenskarna skäms över att vara svenskar. Något jag inte tror det minsta på.
Många andra menar att man inte kan tvinga på folk traditioner. Det tror jag desto mer på. Att fira nationaldagen är inte något man kan tvinga folk till och egentligen så ser jag nationaldagen som röd dag som en mindre lyckad idé.
Under hela min skoltid hade vi en hel del skolavslutningar på just nationaldagen, något som gjorde dagen synnerligen lycklig och värd att fira. Idag är det som bekant ingen som slutar skolan den 6 juni.
Att svenskarna skulle skämmas för att vara svenskar är rent trams. Om ni inte tror mig så gå ut på stan och se hur det ser ut när Sverige spelar sin öppningsmatch i EM.

Firande av diverse högtider tar tid att lära sig. Om 50 år kommer nationaldagsfirandet att se helt annorlunda ut. Kanske till och med större än i Norge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt