Och FRA-direktören har inte fatta någonting

Att läsa ett brev i dagens DN är till vissa delar oroande och till andra delar roande.

Till att börja med vill jag bara säga att jag personligen inte har något emot FRA som genom åren faktiskt gjort fruktansvärt mycket bra för det svenska försvaret. All kritik jag skrivit är gentemot politiker och inte mot FRA. Den häxjakt och förföljelse som verkar bedrivas på vissa bloggar tycker jag är djupt tragisk då FRA-anställda de facto inte har något med lagstiftningen att göra.

Det som oroar mig med brevet är att FRA direktören på något sätt vill påstå att lagen är legitim enbart på grund av att andra länder avlyssnar datatrafiken inom Sverige. Han fördömmer inte att utländska underrättelsetjänster avlyssnar svensk kommunikation.

Eftersom andra länder gör detta så är det okej att Sverige gör det, verkar vara parollen. Jag håller definitivt inte med och tycker det hela låter lite barnsligt, som något småbarn säger i sandlådan. "Han gjorde så, så då vill jag också göra det". Som om FRA är sura över att inte få vara med och leka med de andra tuffa och integritetskränkande barnen.

Det komiska och roande inslagen i breven är att FRA direktören verkar lite rörande upprörd över den kritik som hans myndighet fått utstå. Till honom vill jag bara säga; ta det inte personligt. Den typ av arbete du gör och den arbetsplats du tillhör är en form av yrke som alltid kommer och alltid ska vara kritiserad och hårt övervakad. Annars är jag seriöst oroad över det demokratiska samhället.

Han skriver också att vi måste lita på att myndigheterna sköter sina jobb och att de som är satta att övervaka systemet också gör det. Jag hoppas att myndigheterna gör så gott de kan och jag hoppas verkligen att övervakarna tar sina jobb på allvar och får mandat att sköta sina jobb. Problemet är att både myndigheterna och bevakarna är politiker. Vad händer om vi om 50 år har ett högerextremt parti med stort inflytande i Sverige? Ingen tror att det kan hända, men hur många hemska saker som inträffar tror man ska göra det?

Lagen ger staten obegränsad makt att övervaka sitt folk. De har inte bara rätt att övervaka, de har rätt att bestämma vad som ska övervakas och de tillsätter folket som ska övervaka systemet. Ett system helt utlämnat till politiker är inget bra system.

Läs även artikel i SvD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt