Okända pratare överraskar alltid

Under ett par somrar har jag utnyttjat SR:s eminenta tjänst med att ladda ner sommarprogrammen för att kunna lyssna på i min Ipod. Eftersom jag alltid jobbat på ett lager med tvivelaktig radiotäckning har detta varit ett bra alternativ.

Så under de senaste tre somrarna har jag lyssnat på nästintill att sommarprogram. Varje sommar är det blandad kompott, vissa är bra, andra otroligt dåliga. En trend är dock att de program jag tycker bästa om är de där "prataren" är en för mig okänd person.

Ett av de program jag fastnade mest för förra året var Lina Sjöbergs. Jag har fortfarande inte riktigt koll på vem människan är men hon har en röst och ett sätt att tala som direkt fångade mig. Hon talade om sin uppväxt, sin avhandling och hur det var att studera teologi. Ett mycket intressant program som jag senare lyssnat till många gånger.

Året innan var det Mikael Engström, författare, som stod för ett av de bästa programmen. Det var då han bland annat avslöjade hur han hjälp till att smuggla hemlig försvarsmateriel från USA till Sverige och tvärtom. Han talade även om sin och sin fars relation. Även detta program har jag återkommit till vid flera tillfällen.

Samma sommar pratade Björn Olsen om fågelinfluensa. Mycket intressant, särskilt som vi efter sommaren 2006 knappt hört något om denna fruktansvärda sjukdom som skulle ta död på oss alla. Hotet är knappast avvärjt, men stormen har lagt sig betänkligt. Även denna "pratare" kände jag inte till på förhand, men nu läser jag allt som jag kommer över där denne man är inblandad.

Naturligtvis finns det undantag som bekräftar reglen om att bra program görs av okända människor. Jag fullkomligt älskade Filip Hammars och Fredrik Wikingssons program från 2007. Göran Zachrissons från samma år, också det mycket bra.

Vad är det då som gör ett bra sommarprogram? Självdistans, passion och lugn. Ett program där programledaren tar sig själv på förstort allvar är olidligt. Ett program utan passion är direkt sövande och en programledare som hetsar upp sig och talar skrikigt eller snabbt gör att jag slutar lyssna med detsamma.

I sommar väntar jag med spänning på Margot Wallströms sommarprogram. Idag röstar Irland om EU:s nya fördrag. Oavsett resultatet kommer det bli intressant att lyssna till Wallströms tankar kring det hela.

För övrigt...

...ska det bli intressant att se om Dolph Lundgren minns något av sitt modersmål

...kommer jag räkna hur många grodor förra UEFA-basen Lennart Johansson bjuder på

...undrar jag om Göran Hägglund kan håll mitt intresse upp i mer än en minut. Det är ungefär så lång tid som jag orkar lyssna på hans riksdagsdebatter.

...blir det intressant att höra vad KGB-översten Boris Grigorjev har att säga

...applåderar jag SR som inte bjöd in Alex Schulman som sommarpratare detta året heller

Kommentarer
Postat av: Mats Espander

Kommentar till ditt inlägg kring Björn Olsen och fågelinfluensa/pandemisk influensa:



Att det kommer en pandemisk influensa är 100% säkert.



Det händer hela tiden saker på området se www.who.int



25% av befolkningen kommer att insjukna i snitt och vissa veckor av en 6-8 veckorsperiod kommer det att vara upp till 50/60% som är sjuka.



Sjukdomen kommer ffa drabba dem mellan 18 och 55 år.



Gå in på www.krisberedskapsmyndigheten.se, eller www.socialstyrelsen.se så kan du få mer info.



Att media inte skriver om det är för att det inte säljer lösnummer just nu.



Men om de förstod att stora svenska företag som idag är oförberedda kommer att lida astronomiska ekonomiska förluster och dessutom kan hotas av konkurs -då skulle de skriva.



En pandemi är att vänta inom en överskådlig framtid - dvs 3-5-10-15 år - den som inte är förberedd drabbas hårdast.



www.pandemiplan.com



2008-06-13 @ 20:32:50
URL: http://blogg.pandemiplan.com
Postat av: Bloggaren på denna sida

Tackar för kommentaren. Bra att det finns bloggar även om detta! Det behövs! Försökte kommentera på den, men lyckades inte



Håller helt med dig. Minns ett citat från nämnt sommarprogram som går ungefär så här "om vi tar bort lite från försvarskostnaderna så har vi råd med en vaccinfabrik". Ett mycket bra råd.



Önskar bara regeringen kunde lyssna, nu verkar de ju lägga ner försvaret utan att satsa pengarna på en fabrik. Blir väl fler skattesänkningar till miljonärer istället...

2008-06-13 @ 20:53:06
URL: http://misantropisk.blogg.se/
Postat av: Mats Espander

Vaccinfabrik i Sverige kommer att vara nödvändigt även om vår riksdag inte tror det...



Orsak:



1. Det tar minst 3-6 mån att ta fram ett vaccin efter att pandemin haft sitt intåg.

2. De länder som producerar kommer att i första hand distribuera till den egna befolkningen - undantag företag som säljer till den som betalar mest först.

3 Obefintlig egentillverkning innebär sannolikt 12-24 mån väntetid på vaccin - då är det tyvärr försent.



Hong-Kong (1968) tog ca tre mån på sig att ta sig till Sverige - nästa pandemi antar man kommer att ta max tre veckor att nå Sverige!

2008-06-21 @ 23:51:53
URL: http://blogg.pandemiplan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt