På Råsunda hörs bara svordomar och könsord

Vi kommer snart att begåvas med ytterligare ett Stockholmsderby och om du är en av dem som kommer befinna dig på denna match så har jag en uppmaning till dig: Lyssna på publiken.

Du kommer snart märka att det under hela matchen, framförallt från ståplatshåll kommer hagla verbala påhopp på domare, spelare och det andra lagets fans. Och det kommer inte handla om vacker och målande eller nyanserad svenska. Om aldrig varit på fotbollsmatch tidigare så kommer du få dig en chock.

Mitt i detta så går alls vår favoritblaska Aftonbladet tillsammans med Lars-Åke Lagrell ut och ojar sig över det faktum att Allsvenskan i år tappar publik. De skyller båda på att det numera finns 16 lag i den högsta serien istället för som tidigare 14.

Att allsvenskan fått fler lag har en liten del i tappet. Trelleborg, Ljungskile, Örebro och GIF är inte lag som lockar storpublik direkt, men att tro att detta är den största anledningen till publiktappet är galet.

Män i 30-års åldern kanske inte tänker på det faktum att barnfamiljer från och med förra säsongen knappast syns till på de allsvenska läktarna längre. Inte heller kvinnor utgör längre frekventa besökare på de allsvenska arenorna.

Anledningen till detta är självklart det faktum att det på många håll i landet idag är i det närmaste förenat med livsfara att besöka en allsvensk match. En far som tillsammans med sin son vill njuta av stämningen på ståplats i ett Stockholmsderby måste under matchen förklara för sin son vad diverse fula ord betyder och dessutom tvinga sin son slita sig från de sista spännande tio minuterna eftersom det inte är tillrådigt att lämna arenan samtidigt som diverse huliganer.

Där Lagrell har du ditt problem, och om inte Sportbladet varit så frälsta supportrar av stockholmsklubbarna så hade de sett detta också.

Själv går jag numera enbart på division två matcher och damallsvenska matcher. Här hör man fortfarande motståndarklacken applådera bortalaget och ramsor som "andra sidan är ni klara". På Råsunda hörs numera bara könsord, svordomar och ljudet av vuxna män som spyr på varandra.

Kommentarer
Postat av: Cyron

Ja precis! Det är livsfarligt att gå på fotboll i Solna. Dessvärre kan jag inte minnas att det blivit några bråk att tala om efter ett derby. Men du kanske kan friska upp mitt minne.

Och om du tycker att motståndare ska gå hand i hand efter matchen så har du nog fel inställning till sport.

2008-09-23 @ 21:48:19
URL: http://cyron.se
Postat av: grabb

Man märker hur insatt du är i fotboll !



"Förenat med livsfara" bland det dummaste jag hört i mitt liv...



Har du kanske tänkt på att om inte ståplats suppotrarna är där så kommer det vara 50% mindre folk på matcherna. NOLL stämning.



Skall man inte få visa känslor o passion på en fotbollsmatch ?



Vissa folk bryr sig faktiskt om sina klubbar och lever för dom,



Men det är något som oinsatta aldrig kommer att förstå verkar det som.



/fotbollsgrabb

2008-09-24 @ 00:58:19
Postat av: Denzel Millaki

Tydligen har jag fel inställning till sport på grund av att jag inte tycker att man ska kasta raketer på motståndarlagets målvakt, öl på ytterforwards eller mynt, dartpilar och matchprogram på hörnläggare.



Och uppenbarligen tycker vissa inte att man kan visa känslor på en fotbollsmatch om man inte skriker könsord eller svordomar under tillställningen.



Jag älskar fotboll, är lagom insatt och tycker definitvit det skall vara sång och dans på matcher. Men att tvingas lyssna till "domarjävel", "hora" eller "spela bollen din jävla bög" femtioelva gånger under en match har varken med stämning, fotboll eller ens vuxet beteende att göra.



Inför kvällens derby går mina tankar ut till de supportrar som blev nerslagna under matchen Hammarby-AIK. Förhoppningsvis slipper vi sådana scener ikvällens match.

Postat av: Denzel Millaki

En annan kul grej:



"Dessvärre kan jag inte minnas att det blivit några bråk att tala om efter ett derby."



Men du slutar aldrig hoppas, eller?

2008-09-24 @ 10:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt