"Vad jävla trött jag blir"

"Vad jävla trött jag blir," utbrast en läsare av denna blogg i en kommentar. Anledningen var att jag inte delade denne anonyme skribents tankar kring uttrycket feminist. "Om du slår upp det så ser du vad det betyder." Det är självklart en bra uppmaningen, även om jag vet att feminism enligt SAOL är en rörelse som vill verka för lika rättigheter mellan män och kvinnor.

Det finns något i denna beskrivning som jag inte riktigt köper, och just den anledningen är en av två som gör att jag inte kallar mig feminist.

Om feminismen strävar efter att påverka både män och kvinnors rättigheter så undrar jag varför det i den publika debatten inte finns en enda feminist som vill ge avkall på de kvinnliga rättigheterna. Kvinnor får fortfarande ensam vårdnad om barnen vid skiljsmässa. Fadern måste bestrida detta påstående. Män kan inte bli våldtagna, det är bara kvinnor som kan utsättas för detta fruktansvärda dåd. Kvinnliga homosexuella har rätt att bli mammor genom insemination, manliga homosexuella får in adoptera.

Den andra anledningen till att jag inte kallar mig feminist är faktiskt av samma anledning som jag inte kallar mig kristen. Båda är uttryck som är så fruktansvärt utvattnade och överanvända av framför allt politiker som vill locka till sig väljare. I Sverige säger politikerna att de är feminister. I USA att de är kristna. Väljarna jublar.

Jag vill att kvinnor och män ska leva på samma villkor. Jag vill att du oavsett kön ska ha samma rättigheter i allt. Lagar ska vara blinda inför vilket kön en människa har. Löner och villkor ska sättas utifrån prestation och inget annat.

Kanske gör detta mig till feminist i SAOL och den arga anoyma skribentens ögon. Men jag skulle aldrig få för mig att kalla mig det.

Inlägg och kommentar som föranledde detta inlägg

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Enligt den nya lagstiftningen kan en kvinna visst våldta en man. Tex om hon börjar utföra oralsex på honom medan han sover. Då blir det att skaka galler!

2008-07-25 @ 16:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt