Ge mig er e-post, era telefonsamtal och er ip-adress

Det finns många bra argument för och emot den nya lagen i debatten. Det finns även en hel del korkade, naiva och rent ut sagt idiotiska. Tänkte ta upp ett här och nu.

Om du inte har något att dölja, då har du ju inget att frukta. Har du varit inne på någon blogg som skriver detta så vet du att det är skrivet av en person som inte riktigt vet vad det hela handlar om.

Idag är det förbjudet för posten att öppna och läsa brev. Personligen har jag därför svårt att förstå varför det ska vara tillåtet för FRA att öppna elektroniska brev. Det behöver inte ens föreligga misstanke om brott för att FRA ska få öppna din post. Bara du har skrivit något som gör att ditt brev fastnar i datorns nät.

Detta är ju självklart ett stort och vitkigt intrång i den personliga integriteten. Något som kan få stora följder i framtiden. För när nu detta första steg är taget, att all trafik från Sverige till utlandet ska avlyssnas, vad är det då som säger att detta inte även kommer ske inom landets gränser. Det är detta första steg som kommer få agera norm i framtiden. Detta är mycket farligt.

Återigen hör jag argumentet, "har man inget att dölja". Låt mig ta fler exempel.

Inget säkerhetsnätverk har hittills varit fritt från hackare. Jag tror därför inte FRA:s datorer är fria från detta. Några överintelligenta gossar och töser kan alltså efter hårt arbete få tillgång till en stor mängd information som de sedan kan släppa ut på nätet.

Enligt lagen ska all irrelevant data raderas. Vem kontrollerar detta? Hur bra brukar det bli när myndigheter ska kontrollera sig själv?

Meddelarskyddet kommer skadas svårt. En person med god insyn i, låt oss säga JAS, kan inte längre läcka denna information till en journalist via mejl eller telefon. Denna information kommer fångas upp. Således betyder lagen i princip ett slut på meddelarskyddet.


Ni som inte har något att dölja, skicka alla er post till mig, spela in alla era telefonsamtal och ge dem till mig, ge mig ert ip-nummer så jag ständigt kan hålla koll på var ni surfar. Vill ni inte det? Men ni har ju inget att dölja. Ni litar inte på mig? Litar ni på FRA?

Aftonbladet

Fler bloggar om FRA-lagen:

Misantropisk
Resonera.se
Jinges blogg
Christer Engström
Oscar Swartz
Erik Laakso
Opassande


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt