Sd och främlingsfientlighet vol. 2

Har fått en del intressanta synpunkter på mitt förra inlägg. En diskussion om dessa frågor är alltid givande och eftersom kommentaren som jag fått på nyss nämnda inlägg, till skillnad från vissa kommentarer som jag fått, är civiliserade förtjänar det självklart svar.



D: Om nu sd inte är främlingsfientligt är det märkligt att det så starkt utpekar invandrare som en grupp som måste kontrolleras.

T: "Invandrare som grupper behöver inte "kontrolleras". Varifrån får du detta?"

D: Sd verkar för att kontrollera antalet invandrare och flyktingar som varje år kommer till Sverige. Dessutom ska extra poliser sättas in i förorten, vilket på sätt och vis är komiskt med tanke på att antalet brott i förorten inte alls är lika många som de i innerstäderna.



Sd har med andra ord inga problem med flyktingar, så länge de inte befinner sig i Sverige.

"Nej, så står det inte. Det är din tolkning, som är fel. Sverige har tagit emot alltför många invandrare på alltför kort tid. Vårt land klarar inte av det. De som begår brott och inte sköter sig ska utvisas, man ska erbjuda ekonomisk hjälp och frivillig återvandring till övriga. De som vill anpassa sig till det svenska samhället ska få stanna kvar. I framtiden ska man ta emot riktiga flyktingar och inte lycksökare."

Jag tror inte jag är ensam om att förstå meningen med att vägra ta emot "alltför många invandrare" för att sedan ge dem stöd i sina hemländer. Är du flykting? Kom inte hit. Stanna i kulregnet så ska du få stöd av oss istället...
Jag undrar också hur man ska kunna skilja på "lycksökare" och "riktiga flyktingar".
Dessutom är jag övertygad om att Sverige klarar av att ta emot invandrare. Önskar bara att de som säger sig värna Sverige hade lika mycket förtroende för landet.



Jag undrar hur det egentligen är tänkt att detta ska mätas?

"Hur gick det till när Sverige hade en assimileringspolitik före 1975? Ja, tänk hur... "

Och det fanns nog en anledning till varför dessa regler togs bort. Hur mäter man om någon tagit till sig en ny kultur och hur vet vi att människan inte ljuger om detta? Räcker det inte med att kunna språket och ha ett jobb? Måste man dessutom sjunga "Små grodorna", äta kräftor och fira jul?



Enligt sd är dessutom alla invandrare brottslingar.

"Den tredje lögnen. Nej, sd har aldrig någonsin påstått det. Däremot är det ett faktum att flera invandrargrupper är kraftigt överrepresenterade i så gott som all brottslighet och detta oavsett socieokonomiska faktorer. Sd vill satsa på polisen och kriminalpolitiken rent allmänt, förstås, men dessa vissa invandrargrupper utgör en alldeles egen del i detta, inte minst när man skapar nya brottskategorier som aldrig tidigare har funnits i Sverige."

Okej, sd anser inte att alla invandrare är brottslingar, bara att de som grupp är mer brottsbenägna och att detta inte beror på socioekonomiska faktorer. Vad anser då sd detta beror på? Varför anser sd att invandrare, om nu statistiken stämmer (av princip litar jag aldrig på statistik, ni kommer aldrig se mig använda mig av den oavsett vad siffrorna visar), är mer brottsbenägna?
För att svara på frågan själv så anser jag inte att invandrare är mer brottsbenägna. Ens etniska ursprung har knappast något att göra med om man är kriminell eller ej.



Om du har bott i Sverige i 20 år, tagit till dig den svenska kulturen och följdaktligen kör full hem en midsommarafton. Ska du förutom tre månaders fängelse utvisas ur landet då?

"Nej, självklart inte. Varför sådana överdrifter och retoriska frågor? Sd vill utvisa personer som begår grova brott. Rattfullhet kan i sammanhanget inte klassas som det, anser jag."

Var ska gränsen gå? Grova våldsbrott? Dråp? Om dråpet skedde i självförsvar? Det ska vara upp till domstolarna att bestämma om en person ska utvisas eller ej, vilket det faktiskt är idag. Har du däremot ett permanent upphållstillstånd eller svensk medborgarskap då ska du anses vara svensk. Annars finns en klar risk för att människor som invandrat till Sverige aldrig någonsin kommer att bli "fullvärdiga" svenskar. Kanske en tanke från sd, vad vet jag.



Om sd inte är ett främlingsfientligt parti är det märkligt att de lägger så stor kraft på att se till att antalet invandrare minskar i Sverige.

"Sd:s politik går inte ut att på minska antalet invandrare i Sverige. Gör om, gör rätt..."

Folk ska få ekonomiskt stöd för att återvända till sitt ursprungsland, invandrare ska uppmuntras till att återvända och Sverige ska ta emot färre flyktingar och invandrare. Men sd:s politik går inte ut på att minska antalet invandrare i landet. Ursäkt, vad har jag missat här?



Som sagt, en diskussion är alltid intressant. Framförallt när människor inte alls håller med varandra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Affärsverksamhet bloggar Allmänt